SLI staat voor Scalable Link Interface, en is een door NVIDIA ontwikkelde technologie waarmee meerdere grafische kaarten in één systeem kunnen worden gebruikt om de prestaties bij games en andere toepassingen te verhogen. SLI werd geïntroduceerd in 2004 en wordt nog steeds gebruikt in high-end gaming computers.
SLI werkt door twee of meer grafische kaarten aan elkaar te koppelen tot één virtuele grafische kaart. Deze virtuele kaart heeft een groter aantal processorkernen en geheugen dan een enkele kaart, wat resulteert in snellere grafische prestaties.
Een van de grootste voordelen van SLI is dat het hogere framerates en hogere resoluties in games mogelijk maakt. Het maakt het ook mogelijk om te profiteren van functies als anti-aliasing, anisotrope filtering en textuurfiltering.
Een van de nadelen van SLI is dat het een krachtig systeem vereist met ten minste twee compatibele grafische kaarten en een krachtige voeding. Het vereist ook een compatibel moederbord en kan moeilijk in te stellen zijn.
Bij het selecteren van grafische kaarten voor SLI is het belangrijk om er zeker van te zijn dat de kaarten compatibel zijn met elkaar. Dit kan worden gedaan door de specificaties van de kaarten te controleren en ervoor te zorgen dat ze voldoen aan de SLI-eisen.
SLI kan op twee verschillende manieren worden geconfigureerd: “SLI 2-Way” en “SLI 3-Way”. SLI 2-Way verbindt twee grafische kaarten in één systeem, terwijl SLI 3-Way drie kaarten in één systeem verbindt.
7. De prestaties van SLI zijn afhankelijk van verschillende factoren, zoals het gebruikte type grafische kaarten, de resolutie en de hoeveelheid geheugen. Over het algemeen levert SLI een aanzienlijke prestatieverbetering op, maar dat geldt niet voor alle toepassingen.
SLI is de technologie van NVIDIA, terwijl Crossfire de technologie van AMD is. Met beide technologieën kunnen meerdere grafische kaarten aan elkaar worden gekoppeld, maar de prestatieverschillen tussen de twee technologieën kunnen variëren, afhankelijk van het type grafische kaart en het spel.
SLI is een door NVIDIA ontwikkelde geavanceerde technologie waarmee meerdere grafische kaarten in één systeem kunnen worden gekoppeld. Het kan een aanzienlijke prestatieverhoging opleveren, maar vereist een krachtig systeem en compatibele grafische kaarten.
Er zijn een paar redenen waarom SLI niet meer zo populair is als vroeger. Ten eerste vereist SLI een specifiek type moederbord dat niet compatibel is met alle typen processoren. Dit betekent dat als u SLI wilt gebruiken, u ervoor moet zorgen dat uw moederbord compatibel is met uw processor. Ten tweede vereist SLI twee identieke grafische kaarten om goed te kunnen werken. Dit kan vrij duur zijn, en het kan moeilijk zijn om twee identieke grafische kaarten te vinden. Ten slotte kan SLI compatibiliteitsproblemen veroorzaken met sommige games, wat kan leiden tot verminderde prestaties of andere problemen.
De laatste SLI-gecertificeerde driver release was van NVIDIA op 2 juli 2019. Dit stuurprogramma introduceerde “SLI-profielen” voor alle games die na april 2019 werden uitgebracht. SLI werd officieel stopgezet op 1 januari 2020.
SLI is een acroniem voor Scalable Link Interface. SLI is een multi-GPU-technologie ontwikkeld door Nvidia voor het koppelen van twee of meer videokaarten aan elkaar om een enkele uitvoer te produceren. SLI wordt gebruikt om de verwerkingskracht en de grafische renderingsmogelijkheden van een computersysteem te vergroten. Het belangrijkste voordeel van SLI is dat twee of meer grafische kaarten kunnen samenwerken om een enkele uitvoer te produceren. Dit kan leiden tot een aanzienlijke prestatieverhoging, vooral voor games die veel grafische verwerking vergen.
SLI staat voor Scalable Link Interface.
Om SLI te gebruiken hebt u een compatibel moederbord en twee grafische kaarten nodig. Als u die hebt, kunt u de SLI bridge installeren die bij uw grafische kaarten is geleverd. Zodra de bridge is geïnstalleerd, kunt u SLI inschakelen in het configuratiescherm van uw grafische kaart.