Een wireframe is een visuele weergave van een gebruikersinterface die de structuur van de pagina laat zien. Het wordt meestal gebruikt in de vroege stadia van het ontwerp om de lay-out van een pagina te communiceren voordat esthetische overwegingen worden gemaakt. Het wordt meestal gemaakt in een programma als Photoshop of Sketch, en kan worden gebruikt om de structuur van een pagina te communiceren aan een ontwikkelaar.
Wireframes kunnen nuttig zijn in het ontwikkelingsproces, omdat ze ontwerpers en ontwikkelaars in staat stellen snel en gemakkelijk de structuur van een pagina te communiceren. Ook kunnen belanghebbenden zo een gevoel krijgen voor de algemene structuur van de pagina, zonder te verzanden in esthetiek of functionaliteit.
Er zijn twee hoofdtypen wireframes: low-fidelity en high-fidelity. Low-fidelity wireframes bestaan meestal uit basisvormen en lijnen, en worden gebruikt om snel een basisstructuur voor een pagina te creëren. High-fidelity wireframes zijn gedetailleerder en bevatten meer informatie over het ontwerp, waaronder afbeeldingen en tekst.
Wireframes kunnen ontwerpers en ontwikkelaars helpen om snel een lay-out voor een pagina te maken en de bruikbaarheid van een ontwerp te testen. Wireframes kunnen ook worden gebruikt om de structuur van een pagina over te brengen aan belanghebbenden en hen te helpen het algemene ontwerp te begrijpen.
Bij het maken van wireframes is het belangrijk om de gebruikerservaring voor ogen te houden. Houd het ontwerp zo eenvoudig mogelijk, en focus op de structuur van de pagina in plaats van op de esthetiek. Zorg voor duidelijke labels en groepeer vergelijkbare elementen.
Er zijn verschillende softwareprogramma’s beschikbaar voor het maken van wireframes. Enkele van de populairste programma’s zijn Adobe Photoshop, Sketch en Balsamiq. Elk programma heeft zijn eigen set functies en tools, dus het is belangrijk om het programma te vinden dat aan uw behoeften voldoet.
Bij het maken van een wireframe is het belangrijk om het beoogde publiek in gedachten te houden. Zorg voor duidelijke labels en groepeer vergelijkbare elementen. Gebruik verschillende kleuren om onderscheid te maken tussen verschillende elementen, en gebruik rasters voor een consistente tussenruimte.
Wireframes zijn een geweldige manier om snel de structuur van een pagina te maken en te communiceren. Ze kunnen worden gebruikt om de bruikbaarheid van een ontwerp te testen, en om de structuur van een pagina te communiceren aan belanghebbenden. Met de juiste hulpmiddelen en best practices kunnen wireframes een krachtig hulpmiddel zijn in het ontwerpproces.
Een wireframe is een tweedimensionale tekening die helpt om de inhoud, functionaliteit en lay-out van een webpagina of app te definiëren. Wireframes worden gebruikt om de structuur van een ontwerp te communiceren zonder in details te verzanden. Ze kunnen worden gebruikt om een blauwdruk te maken voor een site of app, of om snel een prototype van een ontwerp te maken.
Agile wireframes zijn skeletvoorstellingen van een product die op hoog niveau de indeling van de inhoud laten zien. Ze helpen teams om tot een gezamenlijk begrip te komen van de structuur van een product en om gesprekken te beginnen over de inhoud ervan. Wireframes kunnen op verschillende manieren worden gemaakt, bijvoorbeeld met potlood en papier, whiteboards en digitale hulpmiddelen.
Wireframing is een techniek die zowel bij UX- als UI-ontwerp wordt gebruikt. Het wordt gebruikt om een schets te maken van een gebruikersinterface, meestal in de vorm van een low-fidelity mockup. Deze mockup kan dan worden gebruikt om het gebruikersverloop en de interactie te testen, en om vroege beslissingen te nemen over de plaatsing en de hiërarchie van de inhoud.
Een wireframe is een low-fidelity weergave van een ontwerp, meestal gebruikt om functionaliteit of lay-out te demonstreren. Een prototype is een high-fidelity weergave van een ontwerp, meestal gebruikt om de bruikbaarheid te testen.
UI (User Interface) verwijst naar de grafische interface waarmee gebruikers kunnen communiceren met een computer of softwaretoepassing. Een wireframe is een low-fidelity prototype van een UI dat wordt gebruikt om de algemene structuur en lay-out van de interface weer te geven. Wireframes worden meestal gemaakt met eenvoudige vormen en lijnen om de verschillende elementen van de UI weer te geven, en bevatten geen kleur of styling.