Vaporware, ook wel vapourware of ghostware genoemd, is een term die wordt gebruikt om een product te beschrijven, meestal computersoftware, waarvan de ontwikkeling niet aan de verwachtingen voldoet en uiteindelijk niet wordt vrijgegeven aan het publiek. De term komt van het feit dat het product alleen in de verbeelding van het publiek bestaat, als een damp.
De term Vaporware dook voor het eerst op in het begin van de jaren tachtig, toen bedrijven een product aankondigden en er veel reclame voor maakten, maar vervolgens hun beloften niet nakwamen. Dit was een veel voorkomende praktijk in de software-industrie, waar bedrijven revolutionaire producten beloofden en vervolgens hun beloften niet nakwamen.
Er zijn twee belangrijke soorten vaporware: opzettelijk en onopzettelijk. Opzettelijke vaporware ontstaat wanneer een bedrijf met opzet een product aankondigt en het vervolgens nooit levert. Onbedoelde vaporware daarentegen doet zich voor wanneer een bedrijf echt van plan is een product uit te brengen, maar daar door technische of financiële problemen niet toe in staat is.
Bedrijven kunnen om verschillende redenen ervoor kiezen om vaporware uit te brengen. Sommige bedrijven brengen vaporware uit om een hype te creëren en belangstelling te wekken voor een product voordat het daadwerkelijk wordt uitgebracht. Andere bedrijven doen dit om een concurrentievoordeel te behalen ten opzichte van hun concurrenten.
De effecten van vaporware kunnen verstrekkend zijn. Consumenten kunnen teleurgesteld raken als een beloofd product nooit uitkomt, wat leidt tot een afname van de loyaliteit en het vertrouwen van de klant. Bedrijven kunnen ook lijden onder lagere winsten als de vaporware niet de verwachte omzet genereert.
Enkele van de bekendste voorbeelden van vaporware zijn Duke Nukem Forever, een computerspel dat in 1996 werd beloofd maar nooit werd uitgebracht; en Star Wars Galaxies, een online spel dat een moeizame ontwikkeling kende en uiteindelijk werd geannuleerd.
Bedrijven kunnen een aantal stappen ondernemen om het uitbrengen van vaporware te voorkomen. Ten eerste moeten ze ervoor zorgen dat ze over de nodige middelen beschikken om het product te ontwikkelen en hun beloften waar te maken. Ze moeten ook realistische tijdschema’s opstellen en ervoor zorgen dat deze tijdschema’s aan de klanten worden meegedeeld. Ten slotte moeten ze ervoor zorgen dat ze een solide plan hebben voor de ontwikkeling en de toekomst van het product.
Vaporware kan een schadelijk effect hebben op zowel bedrijven als klanten. Het is belangrijk dat bedrijven maatregelen nemen om te voorkomen dat ze vaporware uitbrengen, zoals het opstellen van realistische tijdschema’s en een solide plan voor de ontwikkeling en toekomst van het product. Op die manier kunnen bedrijven ervoor zorgen dat ze aan de verwachtingen van de klant voldoen en een kwaliteitsproduct leveren.
Vaporware is een term die wordt gebruikt om software- of hardwareproducten te beschrijven die bij het publiek worden aangekondigd maar nooit daadwerkelijk worden uitgebracht. De term kan ook worden gebruikt voor producten die worden aangekondigd lang voordat ze daadwerkelijk verkrijgbaar zijn.
Vaporware is een term die wordt gebruikt om een spel te beschrijven dat door een ontwikkelaar of uitgever wordt aangekondigd of geplaagd, maar dat uiteindelijk nooit wordt uitgebracht. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals de annulering van het spel, het feit dat de ontwikkelaars hun eigen deadlines niet kunnen halen, of gewoon omdat het spel eigenlijk nooit in ontwikkeling was. Vaporware kan uiterst frustrerend zijn voor gamers die uitkijken naar een bepaalde titel, en het leidt vaak tot veel scepsis en cynisme tegenover ontwikkelaars en uitgevers.
Vaporware design is het creëren van producten of diensten die nog niet bestaan, maar die bij het publiek worden aangeprezen alsof ze wel bestaan. De term wordt vaak gebruikt in de software-industrie om producten te beschrijven die worden aangekondigd lang voordat ze daadwerkelijk verkrijgbaar zijn.
Vaporwave is een genre van elektronische muziek dat opkwam in de vroege jaren 2010. Het genre wordt gekenmerkt door het gebruik van nostalgische samples uit de popcultuur van de jaren 1980 en 1990, vaak met een zware focus op synthesizers en andere elektronische muziekproductietechnieken. De naam “vaporwave” zou afkomstig zijn van de Vaporwave-gemeenschap op het imageboard 4chan, waar het genre voor het eerst werd besproken en gepopulariseerd.
Vaporwave is een muziekgenre dat ontstond in het begin van de jaren 2010. De stijl wordt gekenmerkt door het gebruik van vintage synthesizers en samples, vaak uit pop- en R&B-muziek uit de jaren tachtig. Vaporwave wordt ook gekenmerkt door het gebruik van ironie en nostalgie, en door de toe-eigening van visuele elementen uit de popcultuur van de jaren 1980 en 1990. Het genre werd gestart door een groep artiesten en producers die actief waren op het online message board 4chan in de vroege jaren 2010.