Streaming is een technologie die wordt gebruikt om inhoud (zoals audio, video of teksten) in real time over het internet te verspreiden. Het verschilt van downloaden, waarbij het hele bestand naar een computer wordt overgebracht voordat de gebruiker er toegang toe heeft. Bij streaming daarentegen wordt de inhoud in een continue gegevensstroom overgedragen en is deze voor de gebruiker beschikbaar zodra deze wordt ontvangen.
Streaming biedt een aantal voordelen ten opzichte van downloaden voor zowel gebruikers als aanbieders van inhoud. Gebruikers hoeven niet meer te wachten tot een bestand volledig is gedownload voordat ze er toegang toe hebben, en de hoeveelheid gegevens die op hun apparaat moet worden opgeslagen wordt verminderd. Voor aanbieders van inhoud stelt streaming hen in staat hun inhoud beschikbaar te stellen aan een veel groter publiek, en het mogelijk te maken de inhoud te gelde te maken.
Er zijn verschillende soorten streaming-technologieën die kunnen worden gebruikt om inhoud te leveren. Deze omvatten progressieve streaming, adaptieve streaming en live streaming. Progressieve streaming is de meest elementaire vorm van streaming en wordt meestal gebruikt voor kleinere bestanden zoals audio- en videobestanden. Adaptieve streaming is geavanceerder en wordt gebruikt om grotere bestanden zoals films en tv-programma’s te leveren. Tot slot wordt live streaming gebruikt om inhoud te leveren zoals live sport- en nieuwsuitzendingen.
Om streaming media aan de gebruiker te kunnen leveren, moet er een onderliggend protocol zijn dat wordt gebruikt om de gegevens te transporteren. De meest voorkomende streaming protocollen zijn HTTP, RTSP en MMS. Elk van deze protocollen heeft zijn eigen unieke kenmerken en voordelen, en kan worden gebruikt om verschillende soorten streaming media af te leveren.
Zodra de inhoud aan de gebruiker is geleverd, moet deze worden gecodeerd in een formaat dat door het apparaat van de gebruiker kan worden afgespeeld. Gangbare streamingformaten zijn MP3, AAC en HLS voor audio, en MPEG-4 en H.264 voor video. Er zijn ook containerformaten zoals MP4 en MOV die zowel audio als video bevatten.
Om inhoud te kunnen streamen, moeten aanbieders van inhoud beschikken over een streamingoplossing. Deze oplossingen kunnen variëren van webdiensten zoals YouTube en Vimeo, tot zelf gehoste oplossingen zoals Wowza en FV Player. Elk van deze oplossingen heeft zijn eigen voor- en nadelen, en moet worden geëvalueerd op basis van het soort inhoud dat wordt gestreamd.
Om streaming tot een succes te maken, moet de aanbieder van de inhoud over voldoende bandbreedte beschikken om de inhoud aan de gebruiker te leveren. Deze vereiste bandbreedte is afhankelijk van het type streamingtechnologie dat wordt gebruikt, alsmede van de bitrate van de inhoud. Hoe hoger de bitrate, hoe meer bandbreedte er nodig is.
Bij het streamen van inhoud is het belangrijk ervoor te zorgen dat de inhoud veilig is. Dit kan door gebruik te maken van encryptie en DRM-oplossingen zoals Widevine en FairPlay. Deze oplossingen helpen de inhoud te beschermen tegen toegang door onbevoegde gebruikers.
Bij het streamen van content is het belangrijk dat de content wordt geleverd met een hoge kwaliteit van dienstverlening. Dit betekent dat de inhoud moet worden geleverd zonder bufferen of stotteren. Dit kan worden bereikt door gebruik te maken van een content delivery network (CDN) met voldoende bandbreedte en een lage latentie.
Voorbeelden van streaming media zijn video- en audiostreaming, maar ook streaming gegevens zoals aandelenkoersen of weergegevens.
TV is een traditionele manier om video-inhoud te consumeren waarbij programma’s worden bekeken die op specifieke tijden op specifieke kanalen worden uitgezonden. Streaming is een nieuwere manier om video-inhoud te consumeren waarbij gebruikers programma’s kunnen bekijken wanneer ze willen, zonder te hoeven wachten op een specifiek tijdstip van uitzending. Streamingdiensten zoals Netflix en Hulu bieden gebruikers een bibliotheek met inhoud die ze kunnen bekijken wanneer het hun uitkomt.
Wanneer je iets streamt, kijk of luister je ernaar in real time, terwijl het gebeurt. De gegevens worden voortdurend naar u verzonden en niet opgeslagen op uw apparaat. Daarom heet het streamen.
Er zijn een paar nadelen van streaming. Ten eerste kan het vrij belastend zijn voor je datategoed als je streamt op een mobiel apparaat. Ten tweede kan de kwaliteit van de stream soms vrij slecht zijn, vooral als je probeert te streamen op een internetverbinding met een lagere snelheid. Ten slotte kun je soms tegen bufferingsproblemen aanlopen, wat frustrerend kan zijn als je een livestream of een show met veel actie probeert te bekijken.
Nee, u hoeft niet te betalen voor streaming. Sommige streamingdiensten kunnen echter een abonnement of betaling vereisen voor bepaalde inhoud. Netflix rekent bijvoorbeeld een maandelijks bedrag voor toegang tot zijn bibliotheek van films en tv-programma’s.